فهم من

ریاضی، فیزیک و زندگی

فهم من

ریاضی، فیزیک و زندگی

سلام خوش آمدید
توی این مدت فیلم زیاد ساختم برخی از آنها دردسرهایی داشته اند اما این فیلم فصل سوم ریاضی نهم نوبرش بود! یک فیلم چهارساعته با کلی مساله و درس و بحث و مرور و نکات و ... کار خیلی خیلی زیادی رویش انجام دادم. کار که رسید به جمع بندی رندرینگ آن بیش از صد یک روز کامل به طول انجامید. فن کامپیوترم فردایش صدایش در آمده بود. تا حالا برای هیچ کاری بجز گیر کردن روی نصب ویندوز در سالها پیش روی کامپیوتر قبلی ام اینقدر کامپیوتر روشن نمانده بود.
رندرینگ رسیده بود به نود و چند درصد که ارور داد و یک دفعه قطع شد. من از این می ترسیدم که برق قطع شود در این مدت، فایل هم بی احتیاطی کرده بودم توی برنامه ذخیره نکرده بودم و اگر برق می رفت مثل ورد آفیس نبود که خود به خود ذخیره کند و یک نیم ساعت آخر را احتمالا دوباره باید ضبط صدا می کردم.
سرانجام برای این مشکل راه حلی پیدا کردم. رندرینگ بیش از بیست و چهار ساعت، فایل حجیمی ایجاد می کرد. روشی پیدا کردم و آن فیلمبرداری از همان صفحه نمایشی بود که برای مرور فیلم در خود نرم افزار وجود دارد. تصاویر به صورت آهسته ضبط شده است. این روش احتمالا تنها روشی می توانست باشد که حجم بیش از بیست گیگی به کمتر از پانصد مگ برسد که بتونم روی پیکوفایل بگذارم. باز پیکوفایل می گذارد پانصد مگ روی سایتش آپلود کرد، این آپارات با صد مگی که می گذارد، حسابی دستم را بسته بود.
اما اینطوری هم حجم رسیده بود به پانصد و هشتاد و هشت مگابایت، این باعث می شد که روی پیکوفایل نتوانم قرار دهم. با نرم افزار هندبریک حجم رسید به چهارصد و هشتاد و هشت مگابایت. شانسی که آورد این بود که اگر این روش جواب نمی داد ناگزیر باید دست به خود فیلم می بردم و برخی جاها را حذف می کردم. البته یک راه حل دیگر هم داشت و آن کم کردن از کیفیت تصویر بود که این برایم اصلا گزینه ای مطرح نبود. ترجیح می دهم فایل دو قسمتی بشود تا کیفیت آن را از یک حدی بیشتر پایین بیاورم.
سر امتحان نوبت دوم ششم بود فکر کنم که دردسرهایی داشتم که باعث شد این فیلم دو برابر فیلم های هم اندازه خودش انرژی بگیرد. برخی جاها تقصیر خودم بود که دقت نداشتم و دوباره کاری و دوباره کاری شده بود و برخی مشکلات هم به این بر می گشت که باید عین مطلبی که در کتاب مورد اشاره قرار گرفته را مطرح می کردم نه صرفا جواب درست.
فرق در تدریس دبستان و دبیرستان تا اندازه زیادی تامل و دقت در این نکته است که در دبستان باید فقط و فقط عین آنچه در کتاب ها توضیح داده شده و همان روش را به دانش آموز گفت و نه آنچه به نظر ما بهتر و یا کوتاه تر و یا حتی آسان تر است. اینکه ضرب دو رقمی در دو رقمی را مرحله ای انجام بدهند خیلی خوب است، کمک به تحلیل ریاضی می کند. من ابتدا می گفتم این تغییرات برای چه است؟ اتفاقا به یاد معلمی افتادم که دکترای ریاضی داشت و پسرش سوم دبستان او در دفتر دبیرستان به من گفت که دنبال تمرین هایی از ضرب است که به صورت مرحله ای انجام شده باشد. انیمیشن آن را از اینترنت پیدا کردم. او می گفت که - به حالت تایید نظر من در اینکه چرا چنین کارهایی در کتاب های درسی ریاضی انجام دادند.
من معتقدم که کتاب های درسی لااقل در دبستان و متوسطه جدید چون من با دوران خودم مقایسه می کنم، خیلی جذاب تر شده است. کتاب اول متوسطه نظام جدید سال مثلا هفتاد و هفت را اگر ببینید (البته متاسفانه به هیچ وجه روی اینترنت نمی شود پیدا کرد، مگر اینکه کتابش را داشته باشید، من که خیلی روی اینترنت گشتم. کتاب زمان قبل از انقلاب را پیدا کردم اما این کتاب های دوره نظام جدید بین سالهای هفتاد و شش تا هشتاد را نه)
خلاصه اینکه فکر نکنم فیلمی در مورد هندسه و یا هیچ مفهوم ریاضی نه در نهم نه در پایه ای دیگر به این تفصیل و کیفیت در بیان و شکل و فرم با این حجم (نسبت به چهار ساعت، فایل چهارصد و هشتاد و هشت مگابایت) ساخته شود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
فهم من

اگر بخواهید ریاضی یاد بگیرید، بهترین جا اومدید! نه اینکه فقط من بگم، این را افرادی که فیلم‌های اساتید دیگر را با من مقایسه کردند به من گفتند. دبستان، متوسطۀ اول و متوسطۀ دوم (هر رشته‌ای) هستید کامل از سطح کتاب تا آزمون تیزهوشان و کنکور در این سایت برای شما قرار داده شده است. مطالب، توضیحات و عکس‌های همین صفحۀ اول سایت را خوب مطالعه کنید امیدوارم سلامت و موفق باشید.
کانال تلگرامی: t.me/barpafile
صفحه اینستاگرام: rezaei_mathteacher
ایمیل: rezaeimohammad@live.com
سایت‌ام در گوگل: sites.google.com/view/barpa
تلفن (جهت هماهنگی برای تدریس با پیامک و یا تلگرام): 09128576049
جهت تدریس خصوصی (مجازی) می توانید از طریق تلگرام یا واتس آپ به شماره ام پیام بدهید.
اخبار فعالیت های جاری من را در سایت و صفحه اینستاگرام و کانال های تلگرامی ام می توانید دنبال کنید.

پیوندهای روزانه